Historia MIRACULUM S.A.

MIRACULUM jest jedną z najstarszych polskich marek kosmetycznych, o bogatej tradycji. Historia grupy sięga 1924 roku, kiedy to dr medycyny Leon Luster założył w Krakowie przedsiębiorstwo, „Doktora Lustra Preparaty Kosmetyczno – Lekarskie Miraculum”. Firma szybko zyskała uznanie dzięki wysokiej jakości preparatom o unikalnych właściwościach pielęgnacyjnych, czego potwierdzeniem było uzyskanie w 1931 roku prestiżowego wyróżnienia na Międzynarodowej Wystawie w Paryżu, kiedy to Złoty Medal zdobył puder kosmetyczny MIRACULUM. Także w Polsce preparaty dr. Lustra szybko podbiły serca konsumentów. Pomogły w tym Hanka Ordonówna, ówczesna gwiazda estrady oraz Zofia Batycka – Miss Polonia z 1930 r., pierwsze ambasadorki firmy, które zachwalały dobroczynne działanie kosmetyków. Już w okresie międzywojennym oferta MIRACULUM obejmowała m.in.: „wytworny puder egzotyczny dr. Lustra, wolny od wszelkich trujących metali, kryjący idealnie wszelkie niedociągnięcia cery”, olejki Negrita „przeciw zbyt intensywnemu działaniu promieni słonecznych”, krem Ultrasol chroniący przed mrozem i słońcem, nazywany „cudem techniki kosmetycznej”, krem lanolinowy Podhalański, płyn przeciw poceniu Dorado bez formaliny, kryształki do kąpieli, kosmetyki dla mężczyzn i dzieci, otrąbki migdałowe – prekursor dzisiejszego peelingu, ołówki do brwi i warg, lakiery i zmywacze do paznokci, a nawet Depilex – preparat do mechanicznego usuwania zbędnego owłosienia. Fabryka zyskała też przedstawicielstwo na Polskę znanej na świecie firmy Chlorodont, produkującej pastę do zębów. W 1939 roku dr Luster odsprzedał swoje udziały Witoldowi Böhmowi i opuścił Polskę. W tym samy roku firma zmieniła nazwę na „Przemysł Lekarsko-Kosmetyczny MIRACULUM S.A. w Krakowie”. Fabryka funkcjonowała do lutego 1940 roku.
Po II wojnie światowej MIRACULUM przeszło na własność państwa, a fabryka została połączona z Krakowską Fabryką F. Śmiechowski, produkującą mydła oraz proszki do prania. Po pół roku wytwarzania detergentów, MIRACULUM przestawiło się na produkcję kosmetyków i z każdym rokiem systematycznie zwiększało produkcję. Na rynku pojawiły się innowacyjne preparaty pielęgnacyjne i perfumeryjne, których receptury zostały opracowane we własnym laboratorium badawczym i jak donosiły kroniki MIRACULUM z tego okresu – „z najlepszych surowców krajowych, a przede wszystkim zagranicznych”. W roku 1955 apetyt na „zagraniczny luksus” zaspokajały perfumy „Tango”, woda dla panów „Bridge” oraz pudry kosmetyczne w polistyrenowych pudełkach. W 1956 roku MIRACULUM wprowadza kolejne nowości: tusz do rzęs oraz luksusowe perfumy w szklanych flakonikach. Na rynku ukazuje się także krem ochronny do rąk – kosmetyczny szlagier PRL-owskiej Polski. W latach 60tych zespół MIRACULUM, jako pierwszy W Polsce, opracowuje i wprowadza do sprzedaży szampon w płynie. Także po raz pierwszy w kraju w kremach pielęgnacyjnych firma wykorzystuje: ceramidy, algi, struktury ciekłych kryształów oraz kwasy owocowe. Z kolei na początku lat 70. powstały marki „Pani Walewska” oraz „Brutal”, które do dziś cieszą się ogromnym zainteresowaniem konsumentów. Fabryka brała czynny udział w targach krajowych i zagranicznych, zdobywając liczne nagrody i wyróżnienia. Eksportowała swoje wyroby do wielu krajów świata. Kosmetykami MIRACULUM zachwycały się Rosjanki, Czeszki, Niemki, Węgierki, Kubanki, Wietnamki, a nawet Hinduski.
W 1989 roku, kiedy w Polsce zaczęły następować przemiany gospodarcze, zdecydowano o prywatyzacji fabryki. Podjęte działania doprowadziły w 1996 r. do przekształcenia FK MIRACULUM w Spółkę Akcyjną. W lutym 2007 roku Spółka zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, a w grudniu połączyła się z Grupą Kolastyna S.A. W kolejnych latach grupa kapitałowa przejmuje spółkę Unicolor S.A. z markami: Tanita i Paloma oraz kupuje marki: Być może, Wars, Lider, Uroda (serie: Kwiaty Polskie, Bio-Lift, Melisa, Active 90) oraz Makler. W 2010 roku firma popada w kłopoty finansowe i zawiera układ z wierzycielami. Jednocześnie Zarząd podejmuje decyzję o sprzedaży znaku towarowego „Kolastyna” oraz gruntownej restrukturyzacji spółki, dzięki czemu MIRACULUM sukcesywnie odbudowuje swoją pozycję. W 2012 roku grupa przejmuje spółkę Multicolor wraz z markami kosmetyków do makijażu Joko i Virtual. W 2014 MIRACULUM planuje przychody na poziomie 48 mln zł.
Obecna działalność spółki koncentruje się na opracowywaniu i sprzedaży nowoczesnych preparatów do pielęgnacji skóry, depilacji, a także wyrobów perfumeryjnych i kosmetyków do makijażu. Kosmetyki opracowywane są na bazie najwyższej jakości składników aktywnych, zgodnie z obowiązującymi trendami w kosmetologii. Przy tworzeniu nowych wyrobów Spółka ściśle współpracuje z renomowanymi laboratoriami i instytucjami naukowymi oraz specjalistami z zakresu biologii, kosmetologii oraz dermatologii. Dla bezpieczeństwa konsumentów wyroby podlegają badaniom dermatologicznym oraz aplikacyjnym przeprowadzanym przez wyspecjalizowane i niezależne instytucje. Dzięki połączeniu tradycji z nowoczesnością, MIRACULUM gwarantuje wysoką jakość preparatów, które doceniane są przez kolejne pokolenia konsumentów. W portfolio znajdują się marki: Miraculum, Tanita, Pani Walewska, Chopin, Brutal, Wars, Lider, Być może, Gracja, Mirasol, Paloma, Joko oraz Virtual. Firma oferuje swoje produkty zarówno w Polsce, jak i za granicą.